Disney Junior Dream Factory: meet Yaron Spiwak, Senior Music Producer and Creative Director

ℹ️ Translate this article in another language? Click on the flags in the left corner below !

Yaron, kun je ons iets vertellen over het muzikale concept achter Disney Junior Dream Factory?
Onze voorstelling staat in de grote traditie van het muziektheater. Sommige van onze personages, zoals Fancy Nancy Clancy, zijn relatief nieuw voor het Europese publiek. Daarom wilden we een muziekstijl gebruiken die het grootste aantal mensen zou aanspreken, zonder dat ze de Disney Junior-serie vooraf moesten kennen. De muziek speelt een essentiële rol. Het stelt ons in staat om mee te gaan in het verhaal en de harten van mensen direct te raken.

Wat was jouw rol in deze productie?
Ik was de co-producer en creatief directeur van deze productie. Als Senior Music Creative Director voor Walt Disney Imagineering is een van mijn verantwoordelijkheden om samen te werken met de muziekproducenten in Disney Parken over de hele wereld. Het stelt me ​​in staat om een ​​specifieke, meer globale benadering van de verschillende shows te brengen en om nieuwe en opwindende artiesten binnen te halen om aan de specifieke behoeften van elke productie te voldoen.


Het is dus een zeer collaboratieve functie. Kun je iets meer vertellen over dit aspect van je werk voor Disney Junior Dream Factory?
Ik werkte in het bijzonder met Jonathan Barr, die muziek produceert voor Disneyland Parijs. We hebben aan vele shows samengewerkt voor de Disney Parken en in het bijzonder voor Disneyland Parijs. Samen produceerden we de muziek voor Frozen 2: An Enchanted Journey en Frozen: A Musical Invitation. Hij is een fantastische partner en een geweldige muzikant.
Wanneer ik de muziek produceer voor Disneyland Parijs-shows zoals The Lion King: Rhythms of the Pride Lands of Marvel: Season of Super Heroes, werk ik ook regelmatig samen met het muziekafdelingsteam van Disneyland Parijs, waar ook Estelle Champeau en Guillaume Coignard deel van uitmaken. Het is altijd een groot genoegen om met hen samen te werken. Elk project is anders en het team slaagt er altijd in om deze ervaringen spannend en leuk te maken. Dit arrangement tussen Walt Disney Imagineering en Disneyland Paris is een van de sleutels tot het succes van onze shows.

Hoe heb je de nummers voor de show benaderd?
Wanneer je een nieuwe show lanceert, moeten veel van de nummers opnieuw worden gearrangeerd, zodat ze perfect passen in een nieuwe productie, zowel qua ambiance als enscenering. Vampirina speelt bijvoorbeeld een gitaarsolo die niet in de serie voorkomt. Dat roept dus een aantal vragen op: hoe zal haar gitaar klinken? Welke delen van het lied zal ze zingen? Ook moesten we een speciaal muzikaal arrangement bedenken voor een moment waarop Fancy Nancy Clancy danst. In eerste instantie hebben we zelfs overwogen om een ​​origineel te maken, maar we realiseerden ons al snel dat de nummers uit de verschillende Disney Junior-series geweldig waren en precies pasten bij de boodschap die we in onze show wilden overbrengen… We hoefden ze alleen maar aan te passen, en voor dat we ons tot Tim Heintz wendden, die de muziek voor Jungle Jive arrangeerde. Hij had ook de arrangementen voor de Disney Junior Dance Party gedaan in Disney’s Hollywood Studio Park in Florida. Zijn werk werd zeer gewaardeerd door de mensen van Disney Junior, dus natuurlijk wendden we ons weer tot hem.

Hoe ben je erin geslaagd om deze ‘muzikale theaterstijl’ aan de Disney Junior-nummers te geven?
Voor deze show hebben we de originele arrangementen gedeconstrueerd en nieuwe gemaakt in de geest van muziektheater. Ik zou zeggen dat deze nieuwe arrangementen beter bij het podium passen. Ze waren zo ontworpen dat het hele publiek zich emotioneel betrokken zou voelen… echt op maat gemaakt voor onze show. Het is niet zoals een concert. Elk nummer maakt deel uit van het verhaal en is logisch in de hele show.

Als zodanig variëren de arrangementen van Tim Heintz enorm, net als de werelden van de verschillende Characters.
Ja, onze nummers doen een beroep op veel verschillende stijlen. Vampirina heeft een meer rockstijl, terwijl Timon meer Afro-Caribisch is en voor Fancy Nancy Clancy is er een meer klassiek Frans tintje, vooral met de accordeon. Voor sommige kinderen is het de eerste keer dat ze worden blootgesteld aan een muzikale show en het is erg belangrijk dat we ze muzikale diversiteit bieden. In deze context kwamen we op het idee om de muziek van Offenbach te integreren in het nummer van Fancy Nancy Clancy. Deze Europese touch maakt echt deel uit van de muzikale identiteit van Disneyland Parijs. Het is zowel een teken van respect voor onze gasten als een manier om met hen in contact te komen. Het is iets waar we heel sterk bij zijn, ongeacht de nummers, componisten of arrangeurs.

Naast de liedjes is instrumentale muziek ook erg aanwezig en creatief
De arrangementen van Tim Heintz en de geluidseffecten van onze Sounddesigner Dan Scott zorgen voor een zeer originele mix. The Dream Factory is een persoonlijkheid op zich, en het mooie van onze show is dat de muziek en geluidseffecten in elkaar overlopen. De geluiden die uit de machine komen, gaan op natuurlijke wijze op in de muziek alsof ze zelf muziek zijn. Soms versterken ze wat er in de partituur staat en soms is het het tegenovergestelde. Deze samenwerking tussen muziek en geluidseffecten is echt uniek, en ik ben erg blij met het resultaat!

Wat dragen de geluidseffecten bij aan de show?
We wilden een gevoel van mysterie. Als je Disney Junior Dream Factory binnenstapt, weet je er nog niet veel van. We wilden dat de geluidseffecten vooral bepaalde zintuigen zouden oproepen. Sommige zijn leuk, andere zijn serieuzer, onheilspellender. We hebben vooraf veel geëxperimenteerd. Daarna gaven we de geluidseffecten aan Michael Obst, geluidstechnicus bij Disneyland Parijs, en hij heeft geweldig werk geleverd door ze in de fabriek te ensceneren en ze letterlijk om je heen te laten omringen.

Ze passen ook perfect bij de esthetiek van de sets.
Precies. Soms kan de Steampunk-stijl een beetje koud lijken, dus we wilden er wat meer warmte aan toevoegen door de geluidseffecten te introduceren, vooral de leuke. Het lijkt een beetje op de hoed in Mickey and the Magician: we wilden de objecten in deze fabriek als bij toverslag tot leven laten komen.

Hoe zijn de opnames verlopen?
Het was een behoorlijk bijzondere ervaring omdat de sessies plaatsvonden in de eerste week van maart 2020 in Los Angeles, vlak voor de lockdown. We kwamen elke dag naar de studio zonder te weten of we elkaar de volgende dag zouden kunnen ontmoeten. In deze zeer specifieke context liet muziek ons ​​ontsnappen. We concentreerden ons op het moment – ook een boodschap in de show – en op het plezier om te doen waar we het meest van houden, muziek. In deze opnames hebben we geprobeerd het geluid van een muziektheaterorkest na te bootsen, met een filmisch tintje. Voor verschillende nummers hadden we specifieke instrumenten: de accordeon voor Fancy Nancy Clancy, een distortion-gitaar voor Vampirina en marimba’s voor Timon en The Lion Guard.
De opname werd gemaakt over meerdere sessies, met name om gezondheids- en veiligheidsredenen omdat we niet alle instrumentalisten tegelijkertijd in dezelfde kamer konden hebben: we hadden kleine groepen, soms alleen solisten, die afzonderlijk opnamen. De opgenomen zangpartijen zijn deels in de Verenigde Staten gedaan en deels in Frankrijk, aangezien sommige zang in het Frans is.
De muziek heeft iets magisch.
In het begin is een partituur slechts noten op een pagina. Dan komen de muzikanten en schenken ze het leven. Tijdens de opnames vloeiden de noten letterlijk van de pagina’s en dat voel je tijdens de show. Het is dit soort passie en toewijding dat de muziek voor deze show echt magisch maakte!

Chinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianJapaneseSpanish
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com