Disney Junior Dream Factory: Meeting with Charles Saulais, Special Effects Entertainment Designer

ℹ️ Translate this article in another language? Click on the flags in the left corner below !

Disney Junior Dream Factory, exclusief gemaakt voor Disneyland Parijs, is een show vol ritme en fantasie waarbij de speciale effecten een uniek vleugje magie brengen. Charles vertelt meer over deze gloednieuwe productie en over zijn unieke job.

Voordat we het hebben over Disney Junior Dream Factory, kun je ons iets vertellen over je carrière bij Disneyland Parijs?
Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door de wereld van entertainment in het algemeen en special effects in het bijzonder. Dat bracht me 19 jaar geleden bij Disneyland Parijs toen het Walt Disney Studios Park werd geopend. Ik ben begonnen als Special Effects Technician op de motoren… Actie! Stuntshow spectaculair. Gaandeweg kreeg ik steeds complexere taken en zo werd ik in 2015 Special Effects Stage Manager, Assistant Special Effects Project Manager en tenslotte Special Effects Entertainment Designer. Sinds 2017 werk ik in de afdeling Support Technical Device Show, altijd als Special Effects Entertainment Designer. Ik heb aan veel producties gewerkt, zoals The Lion King: Rhythms of the Pride Lands, Frozen, Disney Stars on Parade, Season of the Force en andere seizoenen zoals Kerstmis en Halloween.


Kun je ons iets vertellen over je baan?
Toen ik technicus was, zorgde ik voor de projecten die mij werden gegeven. Nu ben ik als Designer overgestapt naar de creatieve kant. Ik heb een speciale band met de producties en met de regisseurs. Mijn rol is om de visie van de directeur tot leven te brengen en onze gasten verwondering te brengen. We onthullen emoties.

Hoe heb je deze nieuwe fase en nieuwe show benaderd?
Studio D is volledig vernieuwd en maakt nu gebruik van de nieuwste technologie. Het is ontworpen om multifunctioneel te zijn, waardoor we veel nieuwe dingen kunnen doen. Het is een spannende nieuwe speeltuin voor ons.
Voor Disney Junior Dream Factory had ik een lange discussie met Paul Chychota, de regisseur. Het belangrijkste idee was om de zintuigen van het publiek, zoals zicht en geur, zoveel mogelijk te gebruiken, om de meest meeslepende ervaring te bieden. Met Paul wilden we bijvoorbeeld dat het publiek al ondergedompeld werd voordat de show begon. Dus zochten we naar oplossingen hoe we een sfeergeur voor het theater konden maken, en we kwamen uit op een zeer unieke “suikerspin”-geur. We hebben er tientallen geroken voordat we onze keuze maakten. Deze heeft tonen van suiker en amandel die perfect passen bij de geest van de plaats. Zodra het publiek er een klein snuifje van krijgt, wordt het meteen in ons verhaal gezogen.
We keren meteen terug naar onze kindertijd.
Precies! Aangezien dit een familieshow is, wilden we publiek van alle leeftijden bereiken, zodat iedereen zich betrokken en welkom zou voelen bij deze reis naar het centrum van de Dream Factory.


Hoe heb je de effecten voor de show gekozen?
We hebben hard gewerkt om speciale effecten te vinden die echt meeslepend waren. De rookbellen die we zien tijdens het verschijnen van Vampirina zijn bijvoorbeeld echt ongelooflijk. Wanneer ze exploderen, heb je deze prachtige spiraalvormige vormen die perfect overeenkomen met het universum van het personage. De bubbels zullen je de hele show verrassen. Je ziet zelfs Mickey’s hoofd verlicht via de transparante bubbels. Het is echt magisch!
Elk effect is direct gekoppeld aan het verhaal, dat niet voor niets in de show is geplaatst. Als vormgever werkte ik vanuit het script en de gesprekken die we met Paul hadden. Hij bracht zijn ideeën aan mij over en vervolgens probeerde ik ze vorm te geven door verschillende effecten voor te stellen. Nadat hij de effecten had gekozen die hij wilde, begonnen we met de testfase.

Hoe regel je dat?
Voor pyrotechnische effecten gebruiken we software om een ​​voorbeeld van de uiteindelijke weergave te bekijken, maar voor andere effecten gaat er niets boven grootschalige tests. Voor de bubbels, een van de magische momenten van de show, heb ik bijvoorbeeld echt gezocht naar iets dat je normaal niet ziet. Het is inderdaad de eerste keer dat dit effect wordt gebruikt in een theater in Disneyland Parijs. Toen ik eenmaal had gevonden wat ik wilde, maakte ik de installatie en voerde het effect uit voor Paul – hij was sprakeloos. Het onderzoeksproces kan behoorlijk lang duren, maar met testen weet je meteen of het de juiste keuze is.

Hebben de personages van de show je geïnspireerd om bepaalde effecten te maken?
Toen Paul me het script voor de show presenteerde, vertelde hij me dat Fancy Nancy Clancy er zou zijn. Dat vond ik heel origineel, want je ziet haar niet vaak in Disney Parken. Dus moesten we een idee vinden om haar komst te markeren. Hij wilde een licht chique effect, met kleur zoals in de serie. Ik stelde voor om confetti vrij te geven in de vorm van vlinders in alle kleuren. In een van de eerste afleveringen van de show zegt Fancy Nancy dat ze een vlinderexpert is, en ik dacht dat als ze op het podium zou komen om te zingen en dansen, ze het geweldig zou vinden om tussen haar gevleugelde vrienden te zijn.

Rook heeft een speciale rol in deze show.
We gebruiken rookeffecten op verschillende manieren. Aan de ene kant interactie met de sets, vooral met de machine waar de personages uitspringen. Ons idee was om het levend te maken, om er een echt personage van te maken. Er gebeurt veel omheen en de rook stelt ons in staat om het te animeren, om het te laten stralen

bijv.
We hebben ook veel gewerkt aan de lichtmarkering, de manier waarop de rook het licht verlengt en een bepaalde dichtheid geeft. Het was een echte teamprestatie. De lichtontwerper werkte samen met Paul om de lichtidentiteit voor de show te ontwikkelen, en de omringende rook versterkt al deze lichteffecten. Als je een fabriek binnenloopt, is er beweging, animatie aan alle kanten. De rook maakt al deze dingen voelbaar, nog reëler.

Hoe zijn de verschillende machines in de sets geïntegreerd?
Het is nogal een kunst! Veel van de items zijn op maat gemaakt. Het is een essentieel onderdeel van ons werk. Nadat ik elke machine had gekozen, sprak ik met mijn collega die verantwoordelijk was voor het project over de ruimte die ik nodig had en alle details. Van daaruit hebben we structuren gebouwd om deze machines in de set te integreren. Dit vereist veel expertise, computersimulaties, 3D-modellering. Ik leverde de 3D-bestanden van mijn installatie en een visualisatie van mijn bedoelingen, en van daaruit werkten we allemaal samen. Als er zich een probleem voordoet, vinden we altijd een oplossing. Het is dit maatwerk dat ons in staat stelt om onberispelijke effecten te hebben. Niets is te mooi voor onze gasten!

Een echte teamprestatie!
Ja, het team heeft veel experts op elk gebied – audio, machines, verlichting, speciale effecten. We werken samen met een technisch directeur die het hele project begeleidt, van de constructies tot de decoratie, maar ook met alle technici die de verschillende machines op het podium opstellen.

Hoe worden al deze effecten geactiveerd?
Alles begint met de soundtrack van de show die “tijdgecodeerd” is, en elke effectlancering is minutieus geprogrammeerd volgens de tijdcode. Op het podium hebben we ook twee technici die de hele dag werken vanuit een stappenplan en de effecten voor elke voorstelling voorbereiden. De operator hoeft alleen maar de show te leiden en ervoor te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Hoe slaag je erin om op de hoogte te blijven, om constant nieuwe ideeën aan te leveren voor de shows in Disneyland Parijs?
Allereerst is het veel onderzoek. Ik kijk veel shows. Ook houd ik nieuwe technologieën nauwlettend in de gaten door naar beurzen te gaan en met bedrijven en specialisten te praten. Het is een kleine wereld en iedereen kent elkaar. Dat gezegd hebbende, een goede special effects-technicus is vooral een goede klusjesman. Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om een ​​bestaande machine te nemen en deze volledig te veranderen van het oorspronkelijke gebruik om een ​​origineel effect te creëren, zoals een ventilator die niet kan worden gebruikt om wind te maken, maar om lucht aan te zuigen.


Wat betekent de Disney Junior Dream Factory voor je carrière?
Voor mij vertegenwoordigen dit theater en deze show een ware renaissance. Het is een van de eerste stappen in de aanstaande uitbreiding van Walt Disney Studios Park. Ik voel een enorme trots om daar deel van uit te mogen maken. Het is een voorrecht om het werk te mogen doen dat ik doe in Disneyland Parijs en vooral in dit soort locaties. Het is een droombaan, in een absoluut fantastische omgeving, met uitzonderlijke mensen. Disneyland Parijs is mijn eigen Droomfabriek!

Chinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianJapaneseSpanish
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com