Vanaf 10 januari brengt Disney Tales of Magic de magie van Disneyverhalen en verlicht niet alleen Sleeping Beauty Castle, maar ook – voor het eerst ooit in Disneyland Paris – Main Street, USA. Om deze technologische prestatie te leveren, combineerden de teams projecties, lasers, pyrotechniek, fonteinen en drones
Maar Disney Tales of Magic is ook een verhaal van passie en emotie, dat met ons werd gedeeld door de Creative Director van de show, Tim Lutkin, en Morgane Keesling, Senior Manager, Creative Development.
Tim, we kennen je als lichtontwerper voor veel Disneyland Paris-shows, waaronder Mickey and the Magician en The Lion King: Rhythms Of The Pride Lands. Hoe ben je van deze rol overgestapt naar Creative Director van Disney Tales of Magic?
Tim Lutkin: Ik heb eigenlijk veel ervaring met shows in het algemeen. Op de middelbare school deed ik toneelstukken met vrienden. We bouwden samen de sets en ik regisseerde de cast. Later, toen ik lichtontwerp studeerde, besefte ik hoe belangrijk het is om alle disciplines te kennen die betrokken zijn bij het maken van een show. Ik doe dit al jaren bij producties als Life of Pi en Back to the Future: The Musical op Broadway en in Londen. Dus toen Dana Harrel, Executive Director of Entertainment bij Disneyland Paris, me vroeg om een concept te bedenken voor Disney Tales of Magic, voelde ik me vereerd en helemaal op mijn gemak om een idee te bedenken dat alle verschillende disciplines zou betrekken die betrokken zijn bij een avondshow van deze omvang.
En Morgane, jij hebt ervaring als ontwerper en als docent in de animatie-industrie in de Verenigde Staten. Hoe ben je bij dit project betrokken geraakt?
Morgane Keesling: Ik kom oorspronkelijk uit Californië, maar ik ben opgegroeid tussen Frankrijk en de Verenigde Staten omdat een deel van mijn familie hier woont. Zo ontdekte ik Disneyland Paris vóór Disneyland Resort! Een van mijn vroegste herinneringen is aan het Kasteel van Doornroosje, versierd met carnavalsmaskers, narrenmutsen, franjes en bellen, geïnspireerd op De Klokkenluider van de Notre-Dame, voor het 5-jarig jubileum van het park. Mijn eerste ervaring bij Disney was in 2015 als illustrator, omdat ik kon tekenen in de stijl van de kunstenaars die aan de eerste grote klassiekers werkten. Daarna evolueerde het en raakte ik geïnteresseerd in attractieontwerp, mediaontwerp, mapping en Audio-Animatronics. Toen ik zag dat er een functie beschikbaar was en zo kwam ik afgelopen januari bij Disneyland Paris terecht en ontmoette ik Tim.
Projecties
Hoe verliep jullie samenwerking aan Disney Tales of Magic?
Tim was één van de eerste mensen die ik ontmoette toen ik hier aankwam. We zijn allebei gek op Disney en dat bracht ons meteen bij elkaar. Hij deelde zijn visie op de show met mij en ik was enthousiast. We spraken over de verschillende richtingen die we konden verkennen, de artistieke keuzes, de visuele stijlen… en zo raakte ik betrokken bij het project. Ik heb mijn eigen visie toegevoegd, maar bovenal moet ik Tim eren voor het bedenken van dit ongelooflijke verhaal, dat Sleeping Beauty Castle en Main Street, U.S.A. voor het eerst samenbrengt in Disneyland Paris.
Tim, hoe ben je op het Disney Tales of Magic verhaal gekomen?
Toen ik werd gevraagd om een nieuwe avondshow te maken voor Disneyland Paris, dacht ik veel na over het verhaal dat ik kon vertellen en de personages die we konden oproepen om een verhaallijn te creëren die zowel aangrijpend als coherent was. Onze show speelt zich af in Disneyland Park en we moesten de specifieke identiteit ervan respecteren.
Ik dacht dat ik met iets delicaats moest beginnen en dan moest opbouwen naar een crescendo. Dus ging ik op zoek naar wat het woord ‘magie’ vandaag de dag voor Disney betekent. Toen Mickey zijn tekenfilmdebuut maakte, lag de focus meer op komedie, humor en zijn relatie met Minnie. Toen Walt begon met het maken van animatiefilms als Sneeuwwitje en de zeven dwergen en Assepoester, werd de magie werkelijkheid. Disney werd synoniem met magie en elke nieuwe speelfilm was een kans om weer in contact te komen met die magie. En dat is het verhaal dat ik wilde vertellen en delen met onze gasten.
Hoe heb je dit concept in de hele serie gebruikt?
De proloog van Disney Tales of Magic is een eerbetoon aan de visuele magie die Walt Disney naar de bioscoop en in onze huizen bracht met Pinocchio (1940), Assepoester (1950) en uiteindelijk Mary Poppins in 1964.
Vanaf eind jaren 80 werd magie een gevoel. Zoals we in de serie uitleggen, kan magie geboren worden uit een toverstaf, een ster of een zin als ‘Bibbidi-Bobbidi-Boo’. In 1989 begon Ariel te zingen over haar hoop en dromen, en het is dit gevoel dat haar ertoe aanzet haar eigen pad te volgen. Hetzelfde gold voor Quasimodo en Mulan, en dat is wat ik wilde overbrengen.
En dan barst Stitch op het toneel!
Het is de magie van vriendschap, die hem verenigt met Lilo, en het is ook het hart van het Toy Story-universum, zoals blijkt uit de scène die volgt. Het is een luchtiger moment, zowel grappig als spectaculair, vooral met het epische gevecht tussen Zurg en Buzz, vergezeld door de Aliens. Alle animatie op het kasteel is speciaal voor onze show gemaakt en ik ben er erg trots op dat Tim Allen, de originele stem van Buzz, heeft ingestemd met het opnemen van de nieuwe dialoog voor onze Space Ranger.
Het is de perfecte overgang naar de magie van liefde…
Precies, met WALL-E en EVE. Na Buzz zijn we nog steeds in de ruimte, maar onze gevoelens worden naar een nieuw niveau getild. Voor mij heeft WALL-E iets dat doet denken aan de Tin Man uit The Wizard of Oz: hij is een kleine robot die een hart vindt als hij verliefd wordt. De scène is ook een eerbetoon aan andere iconische Disney-koppels, zoals Beauty and the Beast en Carl en Ellie in Up.
Het volgende hoofdstuk introduceert een compleet andere toon.
Een enorm rood gordijn bedekt het kasteel voordat een ofrenda wordt onthuld, afkomstig uit de Pixar-animatiefilm “Coco”, met kaarsen en foto’s van mensen die zijn overleden. Het is een heel vredig moment. We gaan van liefde naar de herinnering aan liefde. Het is niet per se een gelukkig moment, maar het is toch magisch, leidend tot de scène waarin Rafiki Simba laat beseffen dat zijn vader nog steeds in hem leeft, op de melodie van ‘He Lives in You’.
De reis eindigt met Encanto, en specifieker met het personage Bruno, wat op het eerste gezicht misschien verrassend lijkt.
Je hebt gelijk als je zegt dat dit misschien verrassend lijkt. Het kasteel wordt groen en we horen Zuid-Amerikaanse dansmuziek. Maar de reden dat Bruno in ons verhaal komt, is om één van de belangrijkste gevoelens van magie op te roepen, het gevoel om bij een familie te horen, welke vorm dat ook aanneemt. Dat is wat Bruno het ideale personage maakte om onze reis mee af te sluiten, vóór de grote finale.
Ik ben Roger Gould, de schakel tussen de Disney Parken en de animatiestudio’s, erg dankbaar dat hij ons toestaat om zoveel personages te gebruiken. Er zijn meer personages dan in Wondrous Journeys in Disneyland Resort, dat eerder het record had voor de meeste personages in een nachtshow. En al deze personages belanden op de gevels van Main Street, U.S.A.
Tussen alle personages in de show is er een nieuwe: de DJ die het Aliens-feestje in de Toy Story-sequentie presenteert. Kun je ons meer over hem vertellen?
Ik noemde hem DJ Fab. Ik wilde een eerbetoon brengen aan een vriend van mij die een paar weken geleden is overleden, Adam Fabulous, die DJ was en ook een groot fan van de Disney-parken. Ik ben Dana en Roger erg dankbaar dat ze me deze zeer persoonlijke kleine verwijzing hebben toegestaan, die perfect past bij de geest van deze show.
Hoe zag je de wisselwerking tussen Sleeping Beauty Castle en Main Street, U.S.A. voor je?
Main Street, U.S.A. biedt een aantal mogelijkheden tijdens Tales of Magic. De straat kan een verlengstuk zijn van wat er op het kasteel gebeurt, met behulp van de kleuren en texturen, of het kan een volledig onafhankelijke omgeving zijn, met zijn eigen onderdompeling, of het kan een verlengstuk zijn van een effect dat op het kasteel is geïnitieerd. Hoe dan ook, het was altijd mijn bedoeling dat Main Street, U.S.A. een eigen leven zou leiden.
Bijvoorbeeld, de eerste keer dat de magie Main Street, U.S.A. in zijn greep krijgt, is de beeldspraak compleet anders dan die van het kasteel. De goede fee wijst naar de straat, die wordt omgetoverd tot een balzaal voor Assepoester en de prins. De soundtrack is ook compleet anders dan die van het kasteel. Gasten op het bal zijn te horen vieren, applaudisseren en toosten met hun champagneglazen.
In het schilderij dat is opgedragen aan Mary Poppins, zien we Big Ben bovenop het kasteel en Mary die erboven vliegt. Dat is wanneer Main Street wordt omgetoverd tot een straat in Londen, waarbij de ramen aan en uit gaan in een magische lichtshow. En als rozenblaadjes op het kasteel vallen, is er ook een mooie overgang naar Main Street, waarvan de daken op hun beurt bedekt zijn met bloemblaadjes. Het is een heel aangrijpend moment.
Ik wil ook graag het Toy Story-segment noemen, dat bestaat uit drie verschillende en complementaire scènes: Zurgs hol in het kasteel, de strijd zelf, met gekleurde lasers boven Central Plaza, en Buzz’s ruimtebasis op Main Street, U.S.A. Het is een moment waar ik van hou, omdat de kleuren in de straat bijzonder helder en levendig zijn. Onze projecties zijn vier keer helderder dan wat we gewend zijn te zien.
Tim, je lijkt erg gehecht te zijn aan alle personages die je in Tales of Magic laat zien.
Voor mij zijn de personages in de show als acteurs op een Broadway-podium, en ons Broadway-podium is Sleeping Beauty Castle. Ik vind het geweldig om alle artiesten aan het einde van een musical weer te zien. Het is een manier om ze te eren en de boodschap van Tales of Magic met ze te benadrukken: om het leven en al die kostbare momenten van vriendschap, liefde, herinneringen aan geliefden en verbondenheid te omarmen. En dat is waar magie om draait!
2025 Mag je absoluut NIET missen?
Wil je ook graag genieten van alle nieuwigheden van het Disney Music Festival & Tales of Magic in Disneyland Paris? Boek dan snel je verblijf, check hier snel de prijzen en beschikbaarheid >